Danske nyskabelser indtager beautybranchen

Danske beautyprodukter

Over de seneste år, har en gør-det-selv mentalitet ramt Danmark. Mest udbredt er den måske i byggebranchen, hvor flere kaster sig ud i at lave større eller mindre projekter i deres hus eller have. Men det er langt fra det eneste sted, hvor gør-det-selv bølgen har ramt.

Også indenfor madlavning, er der blevet en øget fokus på, at man skal lave tingene selv fra bunden. Det indebærer for nogle også, at dyrke så mange af råvarerne som muligt selv. Noget der muligvis kan være inspireret af eksempelvis tv-succesen Bonderøven.

Derudover handler det nok også om et øget fokus på bæredygtighed i hverdagen. Den øgede fokus på klimaforandringer og de konsekvenser, som vi menneskers levevis har på kloden, har gjort flere folk opmærksomme på den måde, de lever på. Det betyder blandt andet, at flere forsøger at undgå tilsætnings- og giftstoffer, hvilket effektivt kan bekæmpes ved, at man dyrker sin mad selv.

Unik er det nye normal

Dertil kommer, at vi lever i en verden, hvor det før end tidligere, har været vigtigt at skille sig ud fra mængden og finde sin egen stil. Derfor gælder det også om at finde nogle unikke produkter, eksempelvis når det kommer til beauty, så man kan være fremstå speciel og eksklusiv.

I beautyverdenen har opmærksomheden på det sunde og rene også for alvor slået igennem, hvilket har fået flere danske kvinder til at tage sagen i egen hånd. De har udviklet deres egne serier og produkter, som opfylder de krav, de har til deres produkter.

Et eksempel herpå er Tina Søgaard, der er stifter af mærket, Ecooking. En produktserie, hun startede med at udvikle hjemme i sit køkken, og som har vist sig at være eftertragtet på markedet. Flere af produkterne er sågar så rene, at de kan spises, lyder det fra stifteren.

Et andet eksempel er Andrea Elisabeth Rudolph, der står bag virksomheden Rudolph Care. En virksomhed, som hun startede, fordi hun gerne ville skabe skønhedsprodukter uden unødvendig og skadelige kemi.

Din krop – dit valg

Kropaktivister

Selvom det er en relativt ny tendens, at man går meget op i rene og bæredygtige produkter, er der intet nyt i, at mennesker stræber efter et perfekt look. Dog er der de seneste år kommet liv i debatten om, hvordan den perfekte krop ser ud, samt hvem der skal bestemme, hvad der er perfekt.

En af de ting, der for alvor satte gang i debatten herhjemme, var da magasinet Cover kom i massiv modvind, da de havde et billede af en ekstremt tynd model på forsiden. Det fik flere på barrikaderne og kræve, at der blev stillet nye krav til danske modellers sundhed, så unge piger ikke ville ende i spiseforstyrrelser, for at ramme det look, som den pågældende model havde.

Sideløbende med debatten er der kommet flere og flere kropaktivister, der kan betegnes som mennesker, der udfordrer det gængse billede af, hvad der er den perfekte krop. Disse aktivister viser gerne deres kroppe frem, selvom de ikke er åleslanke. I stedet gør de en dyd ud af sige, at man sagtens kan være tilfreds med sin krop, selvom man ikke ligner modellerne fra catwalken.

Tendenser har ændret på synet på særligt kvindekroppen verden over. Blandt andet har flere store modemagasiner haft såkaldte plus-size modeller på forsiderne. Derudover har det populære talentprogram TopModel også startet serien TopModel Curves, for at sætte fokus på den kurvede kvindekrop.